Dediščina
vojnega časa
IDRIJA UNESCO GLOBALNI GEOPARK
Politične in družbene spremembe so pustile svoj pečat na objektih nepremične dediščine na Idrijskem. Še posebej jih je zaznamoval čas prve in druge svetovne vojne, iz katerih danes ostajajo vojaške poti, obmejne utrdbe, grobišča, itd., ki nas opominjajo na bolečo bližnjo preteklost.
Sklop lesenih barak za kuhinjo, strojnico, stavnico in knjigoveznico ter lastno elektrarno, zgrajen leta 1944. V osmih mesecih delovanja v času vojne je tiskarna Slovenija natisnila 313 različnih tiskov v več kot 1,3 milijona izvodih, med njimi edini tiskani dnevni časopis kakega odporniškega gibanja v Evropi – Partizanski dnevnik.
Povojno grobišče iz časa 2. svetovne vojne. V njem so pokopani vojaki, padli na širšem območju Vojskega, Trnovskega gozda in Idrijskih Krnic med leti 1943 in 1945.
Pokopališče je obdano z nizkim zidom in ima nagrobne kamne v obliki svinčenk, na katerih so imena pokopanih. Pred pokopališčem je kamnit obelisk z vklesanim posvetilom.
V muzeju so razstavljeni eksponati, ki so jih uporabljali vojaki vse od 1. svetovne vojne pa do osamosvojitvene vojne za Slovenijo leta 1991. Na ogled je postavljenih 45 lutk (vojakov) v originalnih uniformah in preko 100 vrst orožja, ki so ga uporabljali v spopadih in borbah. Obiskovalcem je na voljo veliko dokumentov, fotografij in odlikovanj Idrijčanov, ki so pustili velik pečat na našo polpreteklo zgodovino.
Idrija si je od nekdaj prizadevala za železniško povezavo s svetom, vendar jo je dobila šele med prvo svetovno vojno – in še to le za zelo kratek čas. Osnovni namen te železnice je bil namreč oskrbovanje soške fronte, zato je šla – bolj kot ne po naključju – šele v zadnjem delu skozi Idrijo do Dolenje Trebuše.
Po šesti ofenzivi, ko je avgusta 1916 padla Gorica in je bila oskrba avstro-ogrske vojske po Transalpini prekinjena, je oskrba bojišča potekala ob Soči pod Banjško planoto (del bojne črte med Gorico in Tolminom) pretežno iz Logatca. Po obstoječih cestah od logaške železniške postaje do Godoviča in naprej do Črnega Vrha ter skozi Zadlog in širne gozdove Trnovske planote proti Lokvam so izredno hitro položili montažni feldban (nem. Feldbahn).
Podobno so med 1. in 20. septembrom 1916 ozkotirno progo položili tudi proti Idriji. Tu so morali kar nekaj kilometrov železniške trase narediti na novo, saj je imela obstoječa »Francoska cesta« ponekod prevelik naklon in preostre ovinke. Tik pred »čudežem pri Kobaridu« ob koncu oktobra 1917 so ta krak železniške proge podaljšali do Dolenje Trebuše, kjer so vojaške tovore pretovarjali na žičnice.
Zelo hitro se je pokazalo, da ozkotirne železnice za oskrbo tega dela fronte ne bodo zadostovale, zato so nemudoma začeli trasirati normalnotirno železniško progo, ki naj bi potekala iz Logatca do Črnega Vrha in naprej prek Cola v Ajdovščino. Zemeljska dela na terenu so stekla na začetku leta 1917 in do oktobra so opravili večino del na odseku med Logatcem ter Kalcami (predora Naklo in Kalce, vojaška železniška postaja zahodno od Napoleonovega drevoreda v Dolnjem Logatcu, nasipi in useki). Odsek proti Godoviču je bil izdelan le deloma (useki, nasipi); prebita in deloma dokončana sta bila tudi oba predora v dolžini 160 in 380 m južno od Godoviča. Da je bilo tako obsežno delo izvedeno v tako kratkem času, je zasluga predvsem vojnih ujetnikov, večinoma Rusov. Menda jih je bilo okoli 20.000, prav toliko pa so pri delu uporabljali tudi konj. Ujetniki so bili nastanjeni po vojaških barakah na različnih krajih – pač tam, kjer so bile potrebe.
Idrijski krak železnice se se je odcepil pri Cestnikovi rajdi južno od Godoviča, potekal dobre tri kilometre po Francoski cesti, potem pa po povsem novi trasi navzdol po strmih bregovih in stenah nad Zalo. Na vrhu Ključ nad Divjim jezerom je prek mostu prečkal Francosko cesto in se usmeril proti dolini Bele oz. Idrijce. Do veksla, tj. vodoravnega dela proge, kjer so vlaki nad Strugom spremenili smer vožnje, so morali v živo skalo prebiti okoli 25 m dolg predor in takoj za njim še enako dolgo galerijo. Tik pred prebojem fronte pri Kobaridu so poleg veksla zgradili še polkrožni leseni most in s tem verjetno precej izboljšali prepustnost proge. Od tam se trasa spusti za nadaljnjih 50 višinskih metrov in kak kilometer pred Divjim jezerom doseže cesto, ki vodi v Idrijsko Belo.
Celotna dolžina feldbana z obema krakoma, tj. s tistim čez Črni Vrh in Trnovski gozd proti Lokvam ter s tistim preko Idrije do Dolenje Trebuše, je bila okroglih 100 kilometrov. Vozičke so po teh ozkotirnih progah vlekli konji, pozneje pa majhne lokomotive.
Zaradi bližnjega mednarodnega mejnega prehoda pri Hotederšici je obrambna skupina pri Godoviču sodila v t. i. prvi obrambni pas. Sestavljena je bila iz petih podzemnih utrdb, od katerih je bila ena opremljena tudi z dvemi protitankovskimi topovi tipa Nordenfelt. Pri gradnji so izkoristili skoraj dokončan železniški tunel iz prve svetovne vojne in v njegovem severnem vhodu zgradili podzemno utrdbo z jekleno kupolo – enake najdemo tudi pri ostalih obrambnih skupinah. Obrambna skupina je sprva ščitila le prehod proti Črnem Vrhu nad Idrijo, tik pred vojno pa so pričeli z gradnjo novih del nad cesto proti Idriji, a so ostala nedokončana.
Pri sotočju Idrijce in Zale je obstajala obrambna skupina Alpskega zidu Podroteja, ki je zapirala prehod iz Idrije ali Godoviča v zgornjo dolino Idrijce in dalje mimo Putrihovih klavž proti Trnovskemu gozdu. Prehod zapirajo tri podzemne utrdbe, protitankovske ovire in položaji za protititankovske topove ter opazovalnica in zaklonišča višje nad dolino. Eno izmed zalednih zaklonišč se nahaja tik ob Divjem jezeru. Po italijanskem običaju je obrambna skupina ime nosila po padlih vojakih v prvi svetovni vojni, v tem primeru po Guidu Pellizariju, topničarju, ki je padel novembra 1915 pri Fari pod Krasom.
Skupaj kar šest podzemnih utrdb v dveh obrambnih skupinah ter večje število podzemnih zaklonišč, topniških položajev, vojašnic in strelskih jarkov je zapiralo cestna prehoda proti Colu ter vzporedno manjšo cesto proti Otlici in Predmeji. Največja izmed utrdb je danes poplavljena, saj služi kot zbiralnik za vodo na sicer z vodo skopi kraški planoti. Osrednja obrambna skupina je na samem vrhu prelaza in je nosila ime po Ferrucciu Trombi, italijanskemu generalu, ki je padel novembra 1915 pri Oslavju nad Gorico.